جرایم و مجازات ها

جرایم و مجازات تنها منتهی به سرقت و قتل نمی شود و گاه کارهایی هرچند معمول خود به نوعی جرم محسوب می شود. برای مثال مزاحمت که امروزه شاهد حجم بالایی از این اتفاق هستیم. هر عملی که از نظر قانون جرم شناخته شود، در قوانین اسلامی، برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در صفحه زیر با انواع جرایم و مجازات آن ها آشنا شوید.

آنچه که باید در مورد شکایت از همسایه مزاحم بدانید

زیر و بم شکایت ازهمسایه بابت سروصدا، عدم پرداخت شارژ ساختمان، سد معبر در کوچه و یا خسارت به ملک شما (همراه با تمام راهکارهای قانونی ممکن)

همراه با فایل صوتی 26 آبان 1399 , تیم احقاق

تهمت و افترا ٬ جرم تهمت و افترا ٬ شکایت از مفتری( افترا زننده )

افترا عبارت است از : انتساب قیدی مجرمانه به کسی، که در قانون آن قید جرم در نظر گرفته شده است و قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.

همراه با فایل صوتی 15 مهر 1398 , مهدیس گودرزی

جرم حدی چیست ٬ چه جرایمی حدی هستند ٬ حکم جرایم حدی

مقصود از حد در لغت منع و در اصطلاح مجازات حدی به عقوبتی گفته میشود که مجازات برای آن در کتاب و سنت معین شده است.به تعبیر قانون مجازات اسلامی ایران حد به مجازاتی گفته میشود که نوع، میزان و کیفیت آن درشرع معین شده باشد.

همراه با فایل صوتی 15 مهر 1398 , تیم احقاق

جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت، تفاوت گذشت و رضایت چیست؟

درماده ی 2 قانون مجازات اسلامی جرم به اینصورت تعریف شده است که :هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است.جرایم انواع گوناگونی دارند یکی از دسته بندی های جرایم ،تقسیم بندی جرایم به جرایم قابل گذشت وغیر قابل گذشت میباشد.

همراه با فایل صوتی 14 مهر 1398 , تیم احقاق

در آزمون سراسری تقلب شده!مشکل از کجاست؟راهنماییتون می کنیم - همراه با فایل صوتی مقالات

آزمونهای سراسری همانند سایر مسائل ،گاها دستخوش تخلف مجرمین قرار میگیرند.با وجود قوانین و ضوابط متعددی که در خصوص مجازات مجرمین و متخلفین در ازمونهای سراسری وجود دارد ولی همچنان با ماجرای فروش سوالات و سایر تخلفات در آزمون های سراسری روبه رو هستیم . مشکل کجاست ؟

همراه با فایل صوتی 06 مهر 1398 , تیم احقاق

کلاهبرداری چیست و شامل چه میشود ٬ جرم کلاهبرداری ٬ دفاع از اتهام کلاهبرداری

طبق ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری ، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشامدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها را تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود.

همراه با فایل صوتی 31 شهریور 1398 , تیم احقاق

مزاحمت تلفنی،مصادیق و شرایط احراز آن - همراه با فایل صوتی مقالات

مزاحمت تلفنی عبارتست از اینکه کسی بااستفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی بدون جهت، ضمن اشتغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی ،موجبات آزار و اذیت آنان را فراهم آورد .

همراه با فایل صوتی 28 شهریور 1398 , تیم احقاق

جرایم و تخلفات آزمونهای سراسری - بخش هفتم ادامه بندهای ماده 8 و مجازات جعل کارت ورود به جلسه ازمون با عنایت به قانون - همراه با فایل صوتی

در این پست به بیان ادامه بندهای ماده 8 و مجازات جعل کارت ورود به جلسه ازمون با عنایت به ماده 541 قانون مجازات اسلامی خواهیم پرداخت.

همراه با فایل صوتی 24 شهریور 1398 , مهدیس گودرزی

جرایم و تخلفات آزمونهای سراسری - بخش ششم بیان ماده 604 قانون مجازات و مواد مرتبط در قانون رسیدگی به تخلفات اداری - همراه با فایل صوتی

دراین پست به بیان ماده 604 قانون مجازات اسلامی و بیان مواد مرتبط با این جرم در قانون رسیدگی به تخلفات اداری خواهیم پرداخت.

همراه با فایل صوتی 24 شهریور 1398 , مهدیس گودرزی

جرایم و تخلفات آزمونهای سراسری - بخش پنجم بیان نکات پیرامون تخلفات آزمونهای سراسری - همراه با فایل صوتی

در این پست به بیان نکات ماده واحده سال 54 و مواد 544 و598 و 604 قانون مجازات که اشاره به تخلفات دارد خواهیم پرداخت.

همراه با فایل صوتی 24 شهریور 1398 , مهدیس گودرزی

جرایم و تخلفات آزمونهای سراسری - بخش چهارم قوانین مربوط به تخلفات آزمونها که برخی از محاکم براساس انها اقدام به صدورحکم میکنند - همراه با فایل صوتی

دراین پست به بیان قوانین مربوط به تخلفات مربوط به ازمونها که برخی از محاکم براساس انها اقدام به صدورحکم میکنند خواهیم پرداخت.

همراه با فایل صوتی 20 شهریور 1398 , مهدیس گودرزی

جرایم و تخلفات آزمونهای سراسری - بخش سوم مجازات عدم تطابق سوابق تحصیلی فرد با نمره و رتبه اکتسابی - همراه با فایل صوتی

دراین پست به بیان ماده 11 این قانون در خصوص مجازات عدم تطابق سوابق تحصیلی فرد با نمره و رتبه اکتسابی و... و همچنین ماده 12 در خصوص چگونگی مجازات تقلب یا همکاری موسسات علمی و اموزشی خواهیم پرداخت.

همراه با فایل صوتی 20 شهریور 1398 , مهدیس گودرزی