اخبار

رئیس قوه قضاییه: قضاوت، مهندسی اجرای قانون است

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت حفظ عزت و جایگاه شخصیت حقیقی و حقوقی قضات، امر قضاوت را مهندسی اجرای قانون توصیف کرد و گفت: ما از قضات نفوذناپذیر و شجاع به صورت جدی حمایت خواهیم کرد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر خود به استان خراسان جنوبی در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری این استان، حضور در جمع مردم ولایت مدار و سختکوش خراسان جنوبی را توفیقی برای خود و مسئولان قضایی دانست و تصریح کرد: بحمدالله با تلاش مسئولان مجموعه قضایی استان، قضات و کارکنان، شرایط دستگاه قضایی خراسان حنوبی به شاخص های تحولی نزدیک شده و گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده که جای قدردانی و تشکر دارد.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز کرامت، شأن و منزلت قضات باید حفظ شود، ادامه داد: هم از نظر مالی و معیشتی، هم از نظر اجرای آرای قضات و هم به جهت بستن زمینه های نفوذ باید از شخصیت حقوقی و حقیقی قضات شریف صیانت شود. منزلت قاضی ایجاب می کند که دغدغه و مشکلات معیشتی نداشته باشد. ما عزت قاضی را به این می دانیم که نظام قضایی از قاضی نفوذناپذیر ،شجاع و دلداده به خدا که برای احقاق حق و ابطال باطل جز خدا و انجام وظیفه هیچ چیز را به رسمیت نمی شناسد، به صورت جدی حمایت کنیم.


آیت الله رئیسی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای حل مشکلات مجموعه قضایی خراسان جنوبی از نظر نیروی انسانی و اعتبارات، امر قضا را از دشوارترین امور دانست و خاطرنشان کرد: قاضی هم باید اطلاعات حقوقی و قانونی کامل داشته باشد و هم بتواند دانسته های خود را مهندسی کند. بر این مبنا قضاوت، مهندسی اجرای قانون است. امروز یکی از مشکلات اساسی ما، حجم بالای قوانین است که ایجاب می کند با همکاری دولت و مجلس، قوانین تنقیح شود و به این ترتیب بخشی از مشکلات برطرف شود.

 

 رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر لزوم تلاش جدی دستگاه های مسئول با همکاری دادستان ها برای کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری، بر لزوم احیای ظرفیت هایی نظیر ظرفیت اجراییات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین احیای جایگاه داوری و میانجیگری برای کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری تاکید کرد.

 

آیت الله رئیسی، گام دوم انقلاب اسلامی را گام تحولی در قوه قضاییه دانست و اظهار کرد: تحول با اراده یک نفر یا با صدور دستورالعمل اتفاق نمی افتد بلکه باید از همه مدیران و اراده همه اجزای سازمان آغاز شود. بر همین اساس تقاضای ما این است که همه صاحبنظران، قضات، کارکنان و مردم عزیز، پیشنهادات و ایده های تحولی خود را به ما منعکس کنند. ما به دنبال تشکیل بانک ایده در دستگاه قضایی هستیم تا از ظرفیت اندیشه ای همگان برای بهبود وضعیت، استفاده کنیم.

 

رئیس قوه قضاییه در پایان، ابراز امیدواری کرد که همه از ایام باقیمانده ماه مبارک رمضان بهره کافی و وافی را کسب کنند.

 

براساس این گزارش، در ابتدای این دیدار یکی ازنمایندگان قضات ویکی از نمایندگان کارکنان دادگستری خراسان جنوبی به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

  منبع : پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران