نمونه شکواییه مزاحمت و سلب آسایش از طرف همسایگان

نمونه شکواییه مزاحمت و سلب آسایش از طرف همسایگان

سر و صدا، عدم رعایت بهداشت عمومی، نگهداری حیوانات خانگی در مشاعات و مسائلی از این دست از مصادیق جرم مزاحمت همسایه هستند که در صورت پیگیری و بسته به موضوع، مجازات مزاحمت همسایه و حکم آن مواردی از قبیل سه ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق را در پی دارد. جهت برخورد با جرم مزاحمت همسایه و نحوه شکایت از آن راهکارهایی از قبیل تذکر به همسایه، ارسال اظهارنامه قضایی، یا رجوع به محاکم قضایی با دلایلی چون شهادت شهود، صورت جلسه کلانتری و استشهادیه وجود دارد که می توانید متن شکایت از همسایه را ارائه دهید. در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با متن شکایت نامه ایجاد مزاحمت آشنا کنیم و در انتهای مقاله برای شما نمونه متن شکایت نامه از همسایه مزاحم آوردیم تا بتوانید از آن استفاده کنید.

سایت حقوقی احقاق با توجه به نیاز جامعه در حوزه حقوقی تصمیم گرفت مقاله های حقوقی بسیاری را در این زمینه منتشر کند و اگر شما به دنبال مشاور حقوقی هستید می توانید به مشاور حقوقی مراجعه کنید.

انواع همسایه آزاری

  • صدای نامتعارف مانند صدای تلویزیون، صدای اعضای خانواده، صدای آهنگ
  • صدای حیوانات خانگی
  • صدای دعوا
  • مراسم و مهمانی های زیاد و شلوغ
  • مصرف مواد مخدر
  • داشتن مشاغل غیرقانونی مانند فروش مواد مخدر
  • عدم پرداخت شارژ و هزینه های مشترک ساختمان به مدیر ساختمان

مراجعه به مدیر ساختمان

زمانی که شما به نزد همسایه خود رفتید و مشکلات خود را بیان کردید اما مشکل شما نه تنها حل نشد بلکه بدتر شد، در این شرایط باید پیش مدیر ساختمان بروید تا مدیر ساختمان نسبت به رفتار غلط همسایه موردنظر شما به او هشدار دهد.

در واحدهای مسکونی پیش از سه واحد قانون و تملک آپارتمان ها برقرار است و حفظ ساختمان، دریافت و پرداخت هزینه ها و تعیین سهم هر همسایه و ... از وظایف یک مدیر ساختمان است.

اقدام قانونی با همسایه ی خاطی

طبق قانون مدنی افراد در ملک خودمختار به هر تصرفی هستند البته مادامی که این تصرف باعث ضرر رساندن به دیگران نگردد. بنابراین زمانی که اقدامات و رفتارهای همسایه موجبات ناآرامی و آزار و اذیت شما را فراهم می آورد قابل پیگیری قانونی است.

پس ازآنکه صحبت و تذکر از طرف مدیر ساختمان بر همسایه تأثیری نداشت، شما و دیگر همسایگان می توانید با پلیس تماس بگیرید و گزارشی از کارهای او ارائه دهید و اگر پس از تنظیم صورت جلسه همسایه موردنظر به کارهای قبل خود ادامه داد، شما می توانید با داشتن صورت جلسه علیه وی شکایت کنید.

مراجع صالح به رسیدگی

دادسرا

رجوع به مراجع کیفری نیازمند وجود و اثبات جرم است برای مثل توهین کردن، دعوا کردن، دادوفریاد، داشتن مشاغلی غیرقانونی و... جرم محسوب می شود. شما می توانید با تنظیم شکوائیه با عنوان مزاحمت و سلب آسایش از طرف همسایگان به دادسرا مراجعه نمایید.

شورای حل اختلاف

در شورای حل اختلاف در صورت داشتن مشکلاتی از قبیل صدای حیوانات خانگی، سروصدای ناشی از تعمیرات، صدای بلند تلویزیون و موسیقی، داشتن مهمانی های طولانی و عدم پرداخت شارژ می توانید طرح دعوی طرح نمایید.

سخن آخر

فرض کنید از سفری طولانی بازگشته اید و نیاز دارید تا هر چه زودتر استراحت کنید. با وارد شدن به پارکینگ مشاهده می کنید که جای پارک شده توسط همسایه دیگری اشغال شده است. حستان در آن لحظه چه خواهد بود؟

احتمالا عصبانی می شوید و می خواهید سریع تر به وضعیت عادی برگردید ولی در این حال باید آرامش خودتان را حفظ کنید . از طریق قانونی پیگیری کنید و به دنبال متن نامه شکایت از همسایه به شهرداری باشید. در این مقاله قصد داشیم شما را با متن شکایت مزاحمت و سلب آرامش آشنا کنیم و در انتها برای شما نمونه متن شکایت نامه از همسایه مزاحم برای شما آوردیم تا بتوانید از آن استفاده کنید.

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار می رساند که اینجانب ساکن طبقه ..... یک ساختمان مسکونی به آدرس ذکر شده در بالا هستم. مدتیست جناب آقای/خانم ...........(مشتکی عنه) که همسایه طبقه ........... ما با ایجاد سر و صدای مزاحم و بیش از اندازه باعث سلب آسایش ما و سایر همسایگان شده است. بدین ترتیب که کودکان وی تا نیمه شب در ساختمان می دوند و جیغ می کشند و صدای پاهای آنان و جیغ و سر وصدای آنها مانع استراحت ما و سایر ساکنین ساختمان شده است. اینجانب ناراحتی و اعتراض خود و سایر همسایگان را بارها به اطلاع ایشان رسانده ایم اما تغییری در شرایط حاصل نشده است. با توجه به شرایط پیش آمده از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی دارم.

در ضمن سایر همسایگان آقای/خانم....................با شماره تماس .......................و آقای/خانم...................با شماره تماس ....................... اعلام آمادگی کرده اند تا در صورت نیازدر دادگاه حاضر شوند و مطالب ذکر شده در این شکواییه را تایید کنند.