نمونه شکواییه در خصوص تهدید به قتل

نمونه شکواییه در خصوص تهدید به قتل

تهدید کردن افراد نوعی ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در فرد و درواقع واردکردن آسیب و خدشه به زندگی افراد است. این نوع جرم ازجمله جرائم بر علیه اشخاص به حساب می آید. به همین دلیل لازم است مواردی که به فعل مجرمانه تهدید ارتباط داشته باشد به افراد اطلاع رسانی شود تا بتوان در حیطه روابط فردی مراودات سالم تری را برقرار کرد. با توجه به این موضوع در این مقاله قصد داریم شما را با نمونه شکوائیه تهدید به قتل آشنا کنیم تا بتوانید در مورد تهدید به مرگ هوشیارتر باشید و قوانین آن را بدانید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مجازات جرم تهدید به مرگ چیست؟

مطالبه با قانون مجازات اسلامی ازجمله مواردی که تهدید جرم به حساب می آید زمانی است که برای فرد ایجاد ترس و نگرانی و اضطراب و به نوعی ایجاد ضرر جانی داشته باشد. درواقع عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بیان شده که به موجب آن هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ۲ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد. بنابراین جرم تهدید می تواند مراتب گوناگونی داشته باشد اینکه جرم تهدید به مرگ در کجا صورت گرفته باشد حضوراً یا در فضای مجازی یا از طریق تلفن، پیامک کمی متفاوت است. اما در یک حال کلی با توجه به شخصیت متهم و همین طور در صورت اثبات آن دادگاه برای تعیین مجازات تصمیم گیری می کند و یکی از این آن دو مورد مجازات اعمال خواهد شد.

تهدید به قتل در فضای مجازی و بررسی مجازات آن

باگذشت زمان و پررنگ شدن نقش اینترنت در زندگی انسان ها، مشاهده می کنیم که انواع تهدیدات و جرائم در فضای مجازی افزایش یافته و در بسیاری از مواقع، افراد، جان و مال دیگران را از این طریق در معرض خطر قرار می دهند و آن ها را تهدید می کنند.

بنابراین می توان بیان نمود که در رابطه با تهدید به قتل در فضای مجازی نیز مانند تهدید به قتل در فضای واقعی رفتار می شود و فرد تهدید شده می تواند تهدیدکننده را مورد مجازات قرار دهد و از او شکایت کند و از متن تهدید به قتل و غیره به عنوان مدرک برای اثبات تهدید به قتل استفاده کند.

با فردی که تهدید به قتل در فضای مجازی را انجام داده نیز مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی رفتار می شود و برای او مجازات تعیین می شود.

ارکان جرم تهدید به مرگ

جرم تهدید به مرگ همچون سایر جرائم کیفری دارای ارکانی است. ارکان جرم تهدید به مرگ عبارت است از:

  • عنصر قانونی: قانون گذار در ماده 699 قانون مجازات اسلامی جرم تهدید به مرگ را جرم انگاری نموده است و برای آن مجازات در نظر گرفته است.
  • عنصر مادی: انجام هر عمل و یا به کار بردن هر لفظی برعلیه دیگری که دلالت بر تهدید به قتل نماید، عنصر مادی جرم تهدید به مرگ به حساب می آید.
  • عنصر معنوی: عنصر معنوی به معنای قصد و نیت مجرمانه در انجام تهدید به قتل است. چنانچه فردی با علم و آگاهی دیگری را به مرگ تهدید نماید، عنصر معنوی جرم تهدید به مرگ شکل می گیرد.

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما را با مفهوم تهدید و مجازات تهدید به مرگ آشنا کنیم و در آخر مقاله نیز برای شما نمونه ای از شکوائیه تهدید به قتل را برای شما آوردیم تا بتوانید از آن استفاده کنید. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع نمونه دادخواست ها و دسترسی به بانک نمونه اوراق حقوقی اینجا کلیک کنید.

ریاست محترم دادگستری .......... (مجتمع قضایی )

با سلام ،

احتراما، به استحضار عالی می رساند :

  • اینجانب ......... (شاكی دعوی ) در مورخ ...... هنگامی كه از خیابان ......... به قصد مراجعه به مغازه خویش عبور می كردم ، شخص مشتكی عنه آقای ........ كه به واسطه حصول كدورت فی مابین اینجانبان ، قصد انتقام گیری و ایجاد مزاحمت برای من و خانواده ام را دارند ، عالماً و عامداً بنده را مورد تعرض قرار داد و با ادای كلماتی ، به قتل تهدید نمود .
  • لذاً، به منظور عدم تجری شخص مشتكی عنه و همچنین ممانعت از وقوع حوادث فاجعه آمیز احتمالی در آینده ، تقاضای رسیدگی و صدور دستور مبنی بر تعقیب نامبرده و مجازات وی را به استناد ماده 669 مجازات اسلامی (تعزیرات ) مصوب سال 1375 را دارم .
  • عند الزوم انجام تحقیقات در محل وقوع جرم ، خیابان ..... جهت اثبات ادعا مورد استدعا است .

با تقدیم احترام

نام و نام خانوادگی (شاكی )

امضاء

آدرس شاكی :.........................

آدرس مشتكی عنه :..........................