پنج روش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

راهنمای کامل شکایت از تخلف فروشگاه های اینترنتی از طریق سایت اینماد و...

چطور-از چه راهی-از کجا-چگونه ...

پنج روش شکایت از فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه اینترنتی شکلی از تجارت الکترونیک است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد به شکل مستقیم روی بستر اینترنت، کالا ها و خدمات را از فروشنده خریداری کنند. هر کسب و کاری برای فروش محصولات و خدماتش می تواند از روش های فروشگاه فیزیکی، اینترنتی و یا هر دو استفاده کند. فروشگاه آنلاین می تواند یک صفحه وب سایت یا یک اپلیکیشن مشخص باشد که کاربر از طریق آن به شکل الکترونیکی به خرید محصولات مورد نیاز خود بپردازد. با توجه به افزایش خرید مردم از فروشگاهای اینترنتی در راستای آن شکایت از فروشگاهای اینترنتی نیز افزیش یافت پس در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با شکایت پلیس فتا برای خرید اینترنتی و شکایت از کسب و کارهای اینترنتی آشنا کنیم.

مدت زمان نسبتا طولانی به دنبال خرید یک محصول با ویژگی های مورد نظر خود هستید، فروشگاه های شهرتان را گشته اید و چیزی دستگیرتان نشده تا آنکه در یک فروشگاه اینترنتی اتفاقی کالای مورد نظر را می بینید و یا نه اصلا از همان ابتدا به دنبال خرید آن محصول در فروشگاه های اینترنتی بوده اید .وجه را پرداخت می کنید اما هرچه قدر منتظر می مانید کالایی به دستتان نمی رسد.

یک حالت دیگر نیز ممکن است پیش بیاید کالا به شما تحویل داده می شود، اما با آن مشخصاتی که در فروشگاه اینترنتی و یا صفحه اینستاگرام فروشنده ذکر شده بود، بسیار متفاوت است. فروشنده هم از بازپس گرفتن محصول طفره می رود.

چه می شود کرد؟ کدام مرجع به حل مشکل ما میپردازد؟ در ابتدا به کجا برویم؟پول خود را چگونه پس بگیریم؟ اصلا راهی هست؟ آیا این مورد از مصادیق کلاهبرداری یا کلاهبرداری اینترنتی محسوب می شود؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا جواب تمامی سوالات خود را در این مورد بگیرید.

اگر خرید خود را از فروشگاه های اینترنتی معتبر و قانونی انجام داده باشید، می توانید از روش های زیر اقدام به شکایت کنید.

سخن آخر

جالب است بدانید اولین فروشگاه اینترنتی در ایران در سال 1385 تاسیس شد که آن دیجی کالا بود شاید در 5 الی 6 سال پیش کمتر کسی پیدا می شد که بتواند به فروشگاهای اینترنتی اعتماد کند و اگر اعتماد می کرد با احتمال بالا کارش به نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی می رسید اما بعد از پانادمی کرونا اعتماد مردم به فروشگاهای اینترنتی افزایش یافت و امروزه کمتر با ثبت شکایت از فروشگاهای اینترنتی روبرو می شویم. اما این احتمال 100 در صد نیست و هنوز هم کلاهبردارانی هستند که توسط پلیس فتا شکایت از فروشگاه اینترنتی می کنند. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

سایت حقوقی احقاق با توجه به نیاز جامعه در حوزه حقوقی تصمیم گرفت مقاله های حقوقی بسیاری را در این زمینه منتشر کند و اگر شما به دنبال مشاور حقوقی هستید می توانید به وظایف مشاور حقوقی مراجعه کنید.

تعداد گام ها 5


مدارک مورد نیاز

عضویت در سامانه اینماد، فاکتور و یا کدرهگیری و به طور کلی هر مدرکی از خرید خود دارید

شکایت از یک کسب و کار اینترنتی از طریق اینماد

یکی از رایج ترین روشهای شکایت از فروشگاه های آنلاین، از طریق سامانه ای تخصصی است که به این منظور ایجاد شده یعنی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی.

برای شکایت از طریق این سامانه ، بایستی فروشگاهی که خریدتان را از آن انجام داده اید، دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد باشد.

در سایتی که دارای ای نماد واقعی باشد پس از کلیک روی لوگوی اینماد، به صفحه ای هدایت خواهید شد که در آن تاریخ اعتبارنامه نماد مشخص است و نام صاحب امتیاز شخص حقیقی یا حقوقی که نماد را گرفته نیز ذکر شده است.

عکس

مراحل شکایت از سایت های دارای ای نماد:

1.به سایت رسمی ای نماد مراجعه نموده و روی بخش شکایت از کسب و کار کلیک کنید.

راهنمای

  1. برای ثبت شکایت لازم است در سامانه عضو باشید. اگر عضو هستید نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید در غیر این صورت بر روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید و یک حساب کاربری بسازید.
  2. پس از ساخت حساب کاربری و از نوار شکایت گزینه ی ثبت شکایت را انتخاب و مواردی که توسط نهاد مربوطه گوشزد شده را به دقت مطالعه کنید چنانچه شکایتتان همچنان پا برجابود آن را ثبت کنید.
  3. در مرحله آخر نام دامنه سایتی را که از آن شکایت دارید، درج کنید و در کنار آن شماره فاکتور و یا کد رهگیری که سایت مذکور به شما داده را نیز بنویسید. در ادامه باید نوع شکایت خود را از بین چند گزینه مشخص نمایید.

این گزینه ها عبارتند از مواردی چون:

مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده،عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا، دیرکرد در تحویل کالا یا خدمت،عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه.

  1. بعد از مشخص کردن نحوه شکایت، توضیح مختصری مبنی بر شرح واقعه ای که رخ داده بنویسید .سپس اگر فایلی در دست دارید مانند اسکرین شات از صفحه خرید یا سایت یا پرداخت، یا عکسی از محصول که دارای مشکل است ،یا عکس پرداختتان را در صورت موجود بودن، آپلود نمایید.

6.در مرحله آخر گزینه ی ارسال را زده و پس از آن در قسمت گزارش وضعیت شکایات شکایت خود را مرحله به مرحله پیگیری نمایید.

مدارک مورد نیاز

در صورت وجود فایلی از خرید خود آن را ضمیمه شکایت کنید.

نحوه شکایت از فروشگاه آنلاین از طریق اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اتحادیه کسب و کارهای مجازی اتحادیه ای صنفی برای کسب وکارهای مجازی است.

اگر وب سایتی که از آن خرید خود را انجام داده اید، عضو این اتحادیه باشد. نماد زیر را در جایی در صفحه اول وبسایت خواهید دید.

عکس

می توانید تخلف فروشگاه های اینترنتی چه آنها که عضو این اتحادیه هستند و چه آن ها که عضو این اتحادیه نیستند را از طریق این اتحادیه نیز گزارش دهید.

این اتحادیه در صورت ناتوانی در حل موضوع آن را به مراجع قانونی ذی صلاح ارسال خواهد کرد.

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود به وب سایت رسمی این اتحادیه به نشانی https://ecunion.ir/ مراجعه کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با ورود به صفحه اصلی ٬ در نوار پایینی گزینه ( شکایت ) را انتخاب کنید. پس از ثبت نام در این سایت می توانید شکایت خود را با نوشتن مطرح کنید.

راهنمای

  1. به صفحه شکایت اتحادیه رفته واطلاعات هویتی خود و نام سامانه ای که از آن شکایت دارید را به انضمام شرح کوتاه و سلیسی ازعلت شکایت خود ثبت نمایید. در صورت وجود فایل های لازم را ضمیمه این موارد نمایید.
  2. در انتها پس از ثبت شکایت یک کد رهگیری به شما داده میشود و بعد ها از طریق همین کد و همین سایت میتوانید پیگیر شکایت خود باشید.

مدارک مورد نیاز

در صورت وجود فایلی از خرید خود آن را ضمیمه شکایت کنید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا

از طریق سامانه پلیس فتا به آدرس WWW.cyberpolice.ir نیز میتوانید شکایت خود را از فروشگاه اینترنتی مطرح کنید .پلیس فتا در کمترین زمان با شما تماس گرفته و موضوع را مورد بررسی قرار میدهد.

قبل از ثبت شکایت خود در سامانه پلیس فتا باید در این سامانه ثبت نام کنید. پس از ثبت نام در سامانه مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. به بخش شکایات وارد شده و برای شکایت از یک سایت باید روی گزارش تخلف وبسایت کلیک کرده و پس از آن اطلاعات لازم را به سامانه ارائه دهید.
  2. در این مرحله میتوانید انتخاب نمایید که از یک سایت فروشگاهی شکایت دارید یا یک پورتال سازمانی. سپس نوع شکایت خود را درج نمایید.یک تفاوت اصلی شکایت در سامانه پلیس فتا این است که گستره ی وسیع تری و مواردی چون هک و نفوذ و وجود حفره امنیتی در این سایت ها را نیز در برمیگیرد.
  3. چنانچه مستندی مبنی بر شکایت خود دارید آن را نیز ارائه داده و سپس ثبت شکایت نمایید. دراین مرحله کد پیگیریی به شما داده میشود که از طریق آن میتوانید شکایت خود را پیگیری نمایید.

نکته: چنانچه شکایت شما از یک صفحه ی فروشگاه مجازی تلگرامی یا اینستاگرامی باشد،بایستی به بخش گزارش تخلف شبکه ی اجتماعی رفته و با درج اطلاعات لازم شکایت خود را نسبت به یک کانال یا صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی به پلیس فتا اطلاع دهید.

مدارک مورد نیاز

کارت ملی و شناسنامه

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مرجع قضایی

به غیر از چهار راه قبلی که برای ثبت شکایات اینترنتی مطرح شد راه دیگری نیز برای ثبت شکایات وجود دارد و آن روش قضایی برای شکایت از تخلفات غیرقانونی چنین فروشگاه هایی است.

برای طرح شکایت از این روش باید دادسرای جرایم رایانه ای شهر محل سکونت خود مراجعه نمایید. پس از مراجعه به این دادسرا، پرونده تشکیل شده و رسیدگی به آن طبق روال قانونی پیش میرود. سپس دادسرا برحسب حساسیت پرونده و برای بررسی بیشتر موضوع آن را به پلیس فتا ارجاع میدهد.
برای دانلود نمونه شکواییه کلاهبرداری رایانه ای اینجا کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز

کارت ملی و شناسنامه

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سازمان تعزیرات حکومتی

مواردی مثل کم فروشی ،احتکار ،گران فروشی، تقلب،اخفا ،امتناع از عرضه ی کالا و مواردی از این قبیل که موضوع قانون تعزیرات حکومتی هستند ،در صورتی که از سوی فروشگاه های اینترنتی واقع شوند، علاوه بر شکایت در ای نماد و اتحادیه مربوطه قابل شکایت از طریق تعزیرات نیز هستند که البته این راه شکایت کمتر توصیه میشود چرا که بسیار زمان بر است.

توجه داشته باشید که در مورد آن دسته از وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی که کاملا غیرقانونی هستند و در بستر فضای مجازی اقدام به کلاهبردای اینترنتی می کنند، می توانید صرفا از طریق پلیس فتا و یا دادسرای جرایم رایانه ای اقدام کنید.

فروشگاه های غیرقانونی و کلاهبردار عموما به دو شیوه شما را فریب می دهند یا با ساخت صفحات پرداخت جعلی، اطلاعات کارت بانکی شما را به سرقت می برند (به این شیوه اصطلاحا فیشینگ گفته می شود) و یا جنسی فرضی به شما می فروشند و پس از آنکه شما وجه را پرداخت کردید، وب سایت را از دسترس خارج می کنند.

برای ثبت شکایت از چنین وب سایت هایی می توانید مستقیما به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه کنید.