اخبار

رئیس قوه قضاییه: جرقه‌های حق طلبی در عالم مشتعل خواهد شد امروز داعیه داران حقوق بشر، بزرگ‌ترین تضییع کنندگان حقوق انسان هستند

رئیس قوه قضاییه، داعیه‌ داران امروز حقوق بشر را بزرگ‌ترین تضییع کنندگان حقوق انسان ها دانست و ابراز امیدواری کرد که جرقه‌های حق طلبی در عالم مشتعل خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، حل مسئله فلسطین را در گرو برگزاری انتخابات آزاد با شرکت همه فلسطینیان دانست و تصریح کرد: این پیشنهاد از ناحیه رهبر معظم انقلاب ارائه شد و فرمودند بگذارید موضوع فلسطین به صورت دموکراتیک حل شود. حل مسئله فلسطین خیلی ساده است و راه حل این مشکل جهان اسلام، احترام به حق تعیین سرنوشتی است که مردم فلسطین می خواهند رقم بزنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با طرح این پرسش که چرا نمی گذارند یمنی ها حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند، افزود: یک جریان خود بزرگ بین و مستکبر در عالم نمی خواهد اجازه بدهد که ملت ها از ابتدایی ترین حقوق انسانی خود بهره مند باشند. اینها کسانی هستند که امروز داعیه حقوق انسانی را دارند اما بزرگ ترین تضییع کنندگان حقوق انسان و بشریت در جهان هستند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تضییع حقوق سیاه پوستان در آمریکا، اظهار کرد: اگر قرار باشد کیفرخواستی تنظیم شود، کیفرخواست بلندی علیه آمریکایی ها و بعضی از کشورهای غربی از ستم هایی که به شهروندان خود کرده اند باید تنظیم کرد؛ چه برسد به آنچه که نسبت به آفریقا یا بعضی از کشورهای اسیایی و سایر کشورهای دنیا رواج داشته اند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت استمرار حرکت هایی نظیر بیانیه قاهره یا بیانیه ایران در همایش روسای قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: باید سندی مورد توجه همه مسلمانان وانسان ها تهیه کنیم و بگوییم که امروز اسلام بزرگترین تضمین کننده حقوق انسان ها و پناه همه ستمدیدگان و مستضعفان در عالم است و می توان با ابتنا به قانون اسلام با ظالمان و ستمگران روبرو شد.

آیت الله رئیسی گفت: از منظر حقوق بشر اسلامی، همه انسان ها حق تعیین سرنوشت، استقلال خواهی و آزادی بیان، اندیشه و قلم را دارند و از منظر اسلام این حقوق در زمره حق الناس محسوب می شود و همین موضوع عظمت نگاه اسلام به حقوق بشر را نشان می دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نگاه گزینشی آمریکا و غرب به مقوله حقوق بشر تصریح کرد: اگر قرار باشد مبنای حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تفسیر برگرفته از آن باشد، یک روز آمریکا و قدرت های بزرگ به بهانه دفاع از حقوق بشر در عراق حضور پیدا می کنند و روز دیگر عراق بعنوان کشور ضد حقوق بشر معرفی می شود. بسیاری از تجاوزاتی که آمریکا و نظام سلطه در نقاط مختلف عالم صورت می دهند، به بهانه حقوق بشر است و این موضوع از آنجا نشات می گیرد که حقوق بشر را مبتنی بر اعلامیه و تفسیر خود از آن کرده اند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه استکبار جهانی تنها مانع برای نیل به اغراض نامشروعش را دین و تعهد به دین می داند، ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم و در مقاطع بعدی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نظام سلطه برای استمرار تک قطبی بودن خود تنها اسلام و تعهد به دین را به عنوان یک مانع در مقابل خود دید و تصمیم گرفت با اسلام و کانون آن یعنی جمهوری اسلامی برخورد کند.

رئیس قوه قضاییه افزود: آنچه علیه نظام اسلامی به عنوان کانون بیداری اسلامی، آزادی برای ملت ها، توجه به حقوق انسان و حقوق بشر، صورت می گیرد، راهبردی است که دشمن در پیش گرفته و آن تضعیف جبهه انقلاب اسلامی و کانون این تفکر یعنی ایران است.

آیت الله رئیسی با اشاره به جنگ دو اراده در این جریان اظهار کرد: یک اراده می خواهد از مردمش حمایت کند، حقوق انسان رعایت شود و توجه به خدا و معنویت را رشد دهد و اراده دیگر می خواهد با سلطه گری و استکبار مانع این حرکت شود.

رئیس قوه قضاییه، پیروزی قطعی را بنا به وعده الهی از آن ملتی دانست که دل به خدا داده و برای خدا تلاش می کند و ادامه داد: علیرغم همه دشمنی ها، ضایع کردن حقوق انسان، فتنه ها و توطئه گری ها و همه قدرت های مادی که دشمنان دارند، دست تفوق و برتری با جبهه انقلاب اسلامی است و دوست و دشمن به این امر اذعان دارند.

آیت الله رئیسی با اشاره به تلاش ها و اقداماتی که سلطه گران انجام می دهند و با دموکراسی، حقوق بشر، میثاق های بین المللی و قوانین مورد احترام ظاهری خودشان هم نمی سازد، خاطرنشان کرد: دست به اقدامات و کار هایی می زنند که واقعا مورد سرزنش همه عالم قرار گرفته و حتی کشور هایی که متحد با خودشان هستند نیز امروز نسبت به این نوع حرکت ها معترض هستند ومی گویند با هیچ عقلی نمی سازد. اقداماتی که در دوران تحریم انجام دادند و می دهند، تهدیداتی که می کنند، کار هایی که علیه ملت های مسلمان انجام می دهند و اقداماتی که آل سعود و آل خلیفه در سرکوب کردن مردم بحرین و عربستان انجام می دهند، امتداد راهبردی آنهاست که مورد سرزنش همه است و یقین داریم که هیچ گونه پایداری ندارد.

رئیس قوه قضاییه، کشور های آفریقایی و بسیاری دیگر از کشورها را امتداد راهبردی نظام اسلامی دانست و یادآور شد: این امتداد راهبردی روز به روز در عالم جای خود را باز می کند و مبنای آن حقوق بشر از نگاه اسلام و جمهوری اسلامی است.

آیت الله رئیسی افزود: امروز همه می دانند که حمایت جدی ما در این چهل سال از فلسطین، برای استقلال و آزادی مردم فلسطین بوده است و به هیچ عنوان منافع حزبی، گروهی و جناحی در بین نیست و نسبت به ملت های دیگر هم همینطور است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نگاه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و نگاه دولت و ملت اسلامی ایران آن است که هر سال چند نفر از کسانی که از حقوق انسانها دفاع می کنند، به صورت نمادین مورد تشویق قرار می گیرند تا این حق خواهی و حق طلبی در عالم رشد پیدا کند و روز به روز بتواند رواج پیدا کند؛ لذا وجه مشترک افرادی که دراین اجلاس اسمشان برده شد و مورد تشویق قرار گرفتند، دفاع از حقوق انسان و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم مستکبران، آمریکایی ها و ظالمان است.

آیت الله رئیسی با اشاره به لبیک فطرت های پاک در مغرب زمین به پیام مقام معظم رهبری به جوانان آنها گفت: یقین داریم جرقه هایی که در عالم برای حق طلبی و حق خواهی وجود دارد، مشتعل خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در پایان تصریح کرد: امیدواریم ما هم در قوه قضاییه بتوانیم در راستای کرامت انسانی و دفاع از حق و عدالت به عنوان یک اصل و راهبرد اساسی حرکت کنیم

  منبع : پرتال جامع قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران