اخبار

حراست ادارات در اجرای طرح استفاده از مجازات جایگزین حبس نقش اساسی دارند مجازات زندان باید تنها برای افراد شرور ، سابقه دار و خطرناک استفاده شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد، گفت: مجازات جایگزین حبس یک امکان قانونی اثر گذار است که می توان از آن بهره گرفت و انجام موفق این کار نیاز به فرهنگ سازی و همکاری سایر نهادها دارد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان یزد، محمدحسین رحیمی زاده در نشست با مسئولین حراست ادارات استان یزد، اظهار داشت: قانون مجازات اسلامی شرایط خاصی را برای تعیین مجازات های جایگزین حبس در نظر گرفته است.
 

وی تصریح کرد: جرائم امنیتی، جرائم مرتبط با مواد مخدر، سرقت و افراد دارای تکرار جرم و سابقه دار از شمول این ظرفیت قانونی استثنا شده اند و در جرایم عمد تا سه ماه و در جرایم غیر عمد تا 2سال حبس را می توان در شرایطی که خود فرد نیز رضایت داشته باشد، از مجازات های جایگزین حبس استفاده کرد.
 

این مقام قضایی کمک جهت اجرای خوب و باکیفیت قانون را خواستار شد و بیان داشت: حفظ و نگهداری افراد در زندان علاوه بر هزینه های گزافی که بر حاکمیت وارد می کند، یکسری مشکلات دیگر از جنبه روانی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد.
 

وی ابراز داشت: باید مجازات بر شخص مجرم تحمیل شود؛ وقتی فردی به واسطه جرم به تحمل حبس محکوم میگردد، در عمل خانواده و نزدیکان فرد نیز بنا به شرایط دچار آسیب و مشکلات خواهند شد، لذا باید از ظرفیت مجازات های جایگزین حبس و انجام خدمات عمومی رایگان استفاده کرد.
 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، تأکید کرد: مراقبت از محکوم معرفی شده و دقت بر حضور به موقع، نظارت بر حسن انجام وظیفه و دقت بر عملکرد صحیح، برعهده حراست ادارات است.
 

وی حبس زدایی را سیاست مهم و راهبردی قوه قضاییه اعلام کرد و گفت: مجازات حبس تنها باید برای افراد شرور، خطرناک و سابقه دار استفاده شود.
 

رحیمی زاده اظهار داشت: در اجرای مجازات جایگزین حبس اگر فرد دچار خطا و جرمی گردد می توان حکم را به حبس تبدیل کرد و در خصوص ارائه نیروی کار رایگان به ادارات تحت عنوان جایگزین حبس سعی خواهد شد از توانایی ها و تخصص افراد تا حد توان و امکان استفاده گردد.

  منبع : پرتال جامع قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران